Tässä asiakirjassa on Matkailualan perustutkinnon matkailualan asiakaspalvelun osan tyydyttävän arvosanan arviointikriteerit (tutkinnon perusteista, vasen sarake).
Voit hakeutua tutkinnon osan tutkintotilaisuuteen/näyttöön sitten kun olet osoittanut kaikissa kriteereissä tyydyttävää osaamista.
Muista kirjata kussakin kohdassa miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistasi.
Arviointikriteeri |
Tyydyttävän osaamisen osoittamistavat |
Kirjaa tähän miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistani? Kuka on todentanut osaamisesi? Numerointi tarkoittaa, että sinun pitää kerätä niiden osoittama määrä tilanteita, joissa osoitat osaamistasi. |
Pukeutuu yrityksen tai
organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla |
Pukeudun sovitulla ja tilanteeseen sopivalla tavalla tutustumiskäynneille sekä harjoitus- ja työtilanteisiin | 1. Melominen 2. Vauhtifarmi 3. Pudasjärvi |
Suorittaa työtehtävänsä edellyttämät esivalmistelut ohjattuna | Osallistun koulutuksessa
järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. esivalmisteluihin |
1. 2. 3. |
Selvittää tavanomaisissa tilanteissa asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä |
Osallistun asiakkaiden
tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen harjoitustilanteissa
|
1. 2. 3. |
Toimii matkailuyrityksen
yleisten toimintatapojen mukaisesti ja noudattaa yrityksen palvelumallia |
Osoitan koulutuksessa
tapahtuvissa palvelutilanteissa halua palvella parhaan taitoni mukaisesti ja
ystävällisesti, huomioiden hyvät käytöstavat Olen perehtynyt Tavastian järjestyssääntöihin ja noudatan niitä Olen perehtynyt Matkailukillan opiskelijoiden ja opettajien laatimiin toimintaperiaatteisiin ja toimin niiden mukaisesti |
|
Toimii tavanomaisissa palvelutilanteissa ja ohjattuna edistää asiakassuhteita | Saan myönteistä palautetta
palvelutilanteissa asiakaslähtöisesti toimimisesta A) ryhmän jäseniltä B) ryhmän ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta |
A1. A2. A3. B. |
Tekee tarvittavia jälkitoimenpiteitä | Osallistun koulutuksessa
järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. jälkitoimenpiteisiin |
1. 2. 3. |
Ottaa vastaan palautetta | Otan vastaan palautetta
asiallisesti A) ryhmän jäseniltä B) opettajilta C) ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta |
A. B. C. |
Käyttää ohjauksen avulla yrityksen varusteita, välineitä ja materiaaleja sekä toimistoteknisiä laitteita ja toimisto-ohjelmia | Osaan käyttää some-sovelluksia
ja muita ohjelmia ja käytän niitä opinnoissani A) blogi B) kuvankäsittely C) videon editointi (Youtube) D) Pinterest E) Scoop.it Olen suorittanut tietotekniikan kurssin hyväksyttävästi Olen hyödyntänyt matkailun informaatio-materiaaleja, kuten esitteitä ja karttoja opinnoissani |
A. Olen perustanut blogin ja olen blogannut ahkerasti joka tapahtumasta. B. C. Olen muokannut muutamia videoita youtubella ja perusasiat siitä. D. Olen jonkin verran käyttänyt, ja osaan lisätä omia kuvia, sekä etsiä muiden. E. Olen rekisteröitynyt scoop.it sivuille. Osaan luoda omia topiceja ja hakea itseäni kiinnostavia asioita. |
Perehtyy Suomen matkailualueisiin niin, että vertailee tavanomaisia kulttuurin ja luonnon vetovoimatekijöitä | Olen suorittanut
matkailualuetyön hyväksyttävästi: A) hyväksytty kirjallinen työ B) hyväksytty esitys Prezillä ja sen esittäminen muulle ryhmälle C) muiden esitysten seuraaminen ja rakentavan palautteen antaminen muille |
A.Olen tehnyt blogiin kirjallisena matkasuunnitelman Suomen matkailusta. B.Olen tehnyt preziin esityksen kirjallisesta suunnitelmasta. Olen pitänyt esityksen prezillä muulle ryhmälle. C.Olen seurannut muiden esitykset ja kirjoittanut niistä palautteet blogiini. |
Perehtyy keskeisimpiin
paikallisiin matkailun tuotteisiin ja palveluihin niin, että opastettuna pystyy esittelemään eri matkailuyritysten tuottamia palveluja asiakkaille |
Olen suorittanut
matkailukohteisiin tutustumisen tehtävän hyväksyttävästi: A) aktiivinen ja yhteistyökykyinen toiminta työryhmässä B) tutustumiskäynti kohteessa C) kuvaaminen D) videon editointi ja kuvankäsittely E) Prezin tekemiseen osallistuminen F) esitys G) muiden ryhmien esitysten seuraaminen ja palautteen antaminen |
A. Olin mielestäni hyvin mukana ryhmätyössä. Olin mukana monen osan tekemisessä. B. Olin mukana tutustumassa kohteessamme. C. Annoin muiden ryhmän jäsenten kuvata, sillä olen kuvannut jo muissa tehtävissä. D. Muokkasin viedeota leikkaamalla sen sopivaksi, liittämällä klipit yhteen ja lisäämällä tekstiä. E. Tehtävän jaossa muut ryhmän jäsenet tekivät preziä, mutta tarkistin ja kävin läpi sitä. F. Olin mukana pitämässä esitystä ja se onnistui hyvin. G. Olin paikalla seuraamassa esityksiä. Blogissani on palautteet muiden ryhmien esityksistä. |
Tunnistaa tavanomaisten matkailijoiden tarpeita ja odotuksia | Osoitan bloggaamalla
matkailijaryhmien tuntemustani Osoitan tehtävässä/tentissä matkailijaryhmien tuntemustani |
|
Palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä | Suoritan kielten kurssit A) äidinkieli B) ruotsin kieli C) englannin (tai muu vieras kieli) kielellä |
A. B. Suoritan ruotsin kurssia C. Suoritan englannin kurssia |
Huolehtii ohjattuna henkilökohtaisesta työturvallisuudesta | Käytän oikeanlaisia vaatteita,
kenkiä ja varusteita A) harjoituksissa B) tutustumisissa C) opintomatkoilla |
A. B. Melonta, vauhtifarmi, C. Pudasjärvi |
Noudattaa ohjattuna hygieniaosaamiseen liittyviä säädöksiä | Suoritan hygieniaosaamistestin hyväksytysti | |
Selviytyy tutuista tilanteista
asiakkaiden kanssa, mutta uusissa asiakastilanteissa tarvitsee ohjausta Toimii asiallisesti ja selviytyy asiakaskontakteista sekä omista työtehtävistä työyhteisössä |
Saan hyvää palautetta opiskelu-
ja palveluasenteestani A) ryhmässä B) Matkailukillassa C) muiden tavastialaisten kanssa D) ulkopuolisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa |
A. B. C. |
Tekee yhteistyötä ohjattuna matkailualan palvelutuottajien, - yritysten tai sidosryhmien kanssa | Saan hyvää palautetta
yhteishengen rakentamisesta työryhmään, jossa toimin A) toisilta ryhmäläisiltä B) opettajilta Pyrin toiminnallani vaikuttamaan siihen, että saavutamme ryhmässä työskentelyllemme asetetun tavoitteen |
A1. A2. B. |
Hallitsee tasoa EA1 vastaavat ensiaputaidot | Suoritan EA1-kurssin hyväksyttävästi | |
Ylläpitää ohjattuna toiminta- ja työkykyään | Edistän toiminta- ja työkykyäni
virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti syyskuun ajan (ks. linkki: http://urly.fi/98r) Kirjaan blogiini liikuntasuoritukseni |
Kävelen kouluun, käytän portaita hissin sijaan, joka toinen päivä kuntosalilla, pari kertaa viikossa aerobista liikuntaa. |
Noudattaa vaitiolovelvollisuutta | Bloggaan
vaitiolovelvollisuudesta ja kuvailen muutaman esimerkin
vaitiolovelvollisuudesta matkailualan työpaikalla |
|
Toimii hyvien
käyttäytymistapojen mukaisesti
|
En kiroile oppitunneilla enkä
muissa oppimistilanteissa koulun ulkopuolella yhtäjaksoisesti vähintään neljän
viikon aikana
Vastaan opiskelijoiden ja
opettajien tervehdyksiin ystävällisesti
Tervehdin oma-aloitteisesti
yhteistyökumppaneitamme ja työelämän edustajia oppimistilanteissa
Osallistun keskusteluihin
oppimistilanteissa ja välitunneilla sekä kuuntelen muita ja annan muille
tilaisuuden osallistua keskusteluun
Jos tupakoin, teen sitä vain
tupakointiin tarkoitetuilla paikoilla
|
Mielestäni omaan hyvät tavat, en kiroile paljoa, tervehdin takaisin, en tupakoi, kuuntelen muita ja osallistun itsekin keskusteluihin. |
Noudattaa sovittuja työaikoja
sekä sopii tarvittaessa poikkeamista
|
Tulen ajoissa kouluun ja
oppitunneille sekä muihin oppimistilanteisiin kahden kuukauden ajan
Ilmoitan myöhästymisestäni tai
poissaolostani opettajille etukäteen
|
En ole myöhästynyt ja olen poissa ollessani ilmoittanut siitä heti. |
Toimii kestävän toimintatavan mukaisesti |
Selvitän lajittelukäytännön ja
noudatan sitä koululla
Selvitän lajittelukäytännön ja noudatan
sitä työpaikalla
|
Loistavaa Niina! Juuri näin. Jatka vain ahkerasti täyttämistä niin pian lomake on täysi ja tie tutkintotilaisuuteen on auki :)
VastaaPoista