tiistai 29. lokakuuta 2013

Kestävä kehitys

KESTÄVÄ KEHITYS

Kestävään kehitykseen kuuluu ekologinen -, sosiaalinen -, kulttuurinen -ja taloudellinen kestävä kehitys. Kestävän kehityksen tarkoituksena ei ole vain luonnosta huolehtiminen vaan myös ihmisten hyvinvointi. Kaikilla kansoilla ja kulttuureilla pitäisi olla oikeus tasapuoliseen hyvinvointiin ja vaurauteen.
  • Ekologinen kestävä kehitys 
Ekologin kestävä kehitys tarkoittaa luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä, luonnonvarojen kestävää käyttöä, luontoa ja ympäristöä pilaavien toimien vähentämistä, sekä ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Tarkoitus olisi siis toimia mahdollisimman luontoystävällisesti. Pitäisi siirtyä ympäristöä vähemmän kuormittaviin tuotanto -ja kulutustottumuksiin. Esimerkiksi tuulimyllyillä tuulivoimaloissa voidaan luoda päästötöntä energiaa.

  • Sosiaalinen kestävä kehitys
Sosiaalinen kestävä kehitys painottaa väestön yleistä hyvinvointia ja sen tarkoituksena on taata hyvinvointi myös seuraaville sukupolville. Se pyrkii poistamaan ihmisten välistä eriarvoisuutta ja huolehtimaan jokaiselle riittävän toimeentulon, perusoikeudet, sekä mahdollisuuden osallistua päätösten tekoon. Sosiaalisen kestävän kehityksen ongelmia ovat mm. lapsityövoima, voimakas väestönkasvu, riistokauppa ja köyhyys.   

  • Kulttuurinen kestävä kehitys
Kulttuurinen kestävä kehitys painottaa sosiaalisen kestävän kehityksen tavoin väestön hyvinvointia ja tarkoituksena on myös taata hyvinvointi seuraavillekin sukupolville. Se tarkoittaa erilaisten kulttuurien hyväksymistä ja sopuisaa yhteiseloa, myös luonnon ja eläinten kunnioittamista. Se parantaa ihmisten ja alueiden hyvinvointia.

  •  Taloudellinen kestävä kehitys
Taloudellisen kestävän kehityksen tarkoituksena on, että taloudellinen hyvinvointi jakautuisi tasaisesti eli ettei maailma jakaantuisi rikkaisiin ja köyhiin. Siinä otetaan myös luonto huomioon, ettei tavaroiden ja palveluiden tuottaminen rasittaisi ympäristöä. Kestävä talous on edellytys yhteiskunnan keskeisille toiminnoille. Voimakas väestönkasvu aiheuttaa paineita taloudelliselle kasvulle ja luonnon kantokyvylle.



Lähteet:

http://kestavakehitys.info/johdanto/mita_kestava_kehitys_on/index.php

http://www.vihreapolku.info/kestava_kehitys/oppimateriaalit/kahdeksan_maapalloa/ekologinen_kestava_kehitys

 http://www.uef.fi/fi/kestava-kehitys/yleista-ja-maaritelma

http://www.ktolhanke.net/kestavakehitys/t.35.3.html

http://www03.edu.fi/aineistot/keke/yleistietoa/kestavakehitys.htm


torstai 24. lokakuuta 2013

Anniskelupassi

Heips!


Tänään meillä alkoi anniskelupassikoulutus. Tunnit menivät todella nopeasti ja käsiteltiin paljon uutta ja mielenkiintoista asiaa. En ole ennen tajunnutkaan miten monimutkaisia jotkut asiat anniskelussa ovat. Suomessa on tiukka laki ja usein saattaakin tulla aika vaikeita tilanteita vastaan. Opettaja oli todella rento ja osasi hyvin selittää asiat sekä esimerkit mielenkiintoisesti.
Ensi viikolla pitäisi sitten jo anniskelupassi saada :)

torstai 10. lokakuuta 2013

Oppimiset

Eli nyt mennään vähän taaksepäin ja muistellaan koulun alkua ja vanhoja postauksia. Tarkoitus olisi siis miettiä mitä kaikkea on oppinut tapahtumista, luennoista ja yritysesittelyistä.

Koulun alku, Amazin race

Ensimmäisinä päivinä tutustuimme luokkaryhmään, eli opin nimiä ja tuntemaan ryhmäläisiä. Tutustuttiin myös koulun alueeseen ja yleisiin asioihin. Opin perustamaan blogin ja pitämään sitä. Opin myös käyttämään scoop.it -sivustoa.

Pudasjärvi

Pudasjärven opintomatkalla ensimäisenä mieleen tulee videoprojekti. Opin käyttämään ipadiä ja kuvaamaan sillä, sekä muokkaamaan viedeoita sillä. Nyt tiedän miten siihen saa liitettyä ja lisättyä äänen. Tehtävä oli myös hyvä muistutus siitä, miten tehdään ryhmätyötä. Lisäksi opin myös jotain matkan ja opastuksen, sekä ohjelmanumeroiden järjestämisestä. Tärkeimpänä varmaankin se, että kannattaa perehtyä ensin itse hyvin alueeseen ja aiheeseen mitä lähtee asiakkaille opastamaan tai kertomaan.

Some-työpaja

Työpajapäivänä opin alkeet prezi-ohjelman käyttämisestä. Opin myös youtube-ohjelmalla videoiden muokkausta, esim. musiikin ja tekstin lisäämistä videoihin, sekä videon tallentamista ja jakamista (facebook, blogger).

Matkailuprojekti, Panssarimuseo

Tässä tehtävässä opin taas mitä ryhmätyön tekeminen on. Opin lisää projektityön suunnittelusta ja toteuttamisesta. Videon muokkaustaito youtubella myös kehittyi, kun sitä pääsi kokeilemaan ihan tosissaan. Lisäksi opin lisää esitelmän tai esityksien pitämisestä, sekä oikeiden ja tärkeiden asioiden poimimisesta lopulliseen työhön. Tässä tehtävässä huomasi sen, miten paljon on jo oppinut koulussa uutta ihan huomaamattaan. Myös muiden esityksiä omista kohteistaan katsellessa huomasi mika kannattaa ja mitä voisi parantaa.

Melontaa

Opin miten melotaan ja millainen on hyvä opastaja/ohjaaja. Opin myös paremmin mitä tekee ohjelmapalvelujen tuottaja ja mitä sellaisen toimeenkuvaan kuuluu. Lisäksi miten ohjelmapaketit kootaan ja mitä kaikkea voikaan tehdä.

Aulangon Kylpylähotelli

Kylpylähotelliin tutustuessa ymmärsin paremmin mitä siivoustyö hotellissa on ja mitä kaikkea heidän toimenkuvaan kuuluu. Opin miten huone siivotaan ja mitä kaikkea täytyy muistaa siinä.

Matka Suomeen -tehtävä

Tässä tehtävässä huomasin miten paljon Suomessa on erilaisia, kiinnostavia kohteita eri kaupungeissa. Opin suunnittelemaan matkan aikataulua ja miettimään kohderyhmälle sopivia aktiviteetteja. Oikean matkasuunnitelman teko on tietysti vielä haastavampaa, kun täytyy miettiä koko ajan myös hintaa, sekä oiekasti miten ruokailut onnistuvat missäkin. Tehtävä oli kiva ja nyt olen paljon viisaampi Suomen matkailusta ja oikeiden nettisivujen käytöstä. Hyviä nettisivuja tulikin käyttööni edellisestä etätehtävästä, Suomi netissä.

Luentoja

Luentoja kuunnellessa oppii hieman myös esiintymisestä, mitä kannattaa tehdä tai sanoa ja mitä ei. Luentopäivinä opin paljon eri kulttuureista ja miten ne eroavat toisistaan. Lisäksi opin mitä pitää muistaa jos muuttaa tai menee töihin ulkomaille. Taas korostui se, ettei tarvitse olla juuri tiettyä aikaa, juuri tietyssä paikassa eikä muiden kanssa samassa paikassa, jotta työskentely onnistuisi. Lisäksi pistän muistiin, ettei aina tarvitse miettiä vain sitä minkä on jättänyt tekemättä, vaan sitä mitä on tehnyt.

Vauhtifarmi

Tänä päivänä opin lisää ohjelmapalveluista. Opin asioita, mitä kuuluu työntekijän työkuvaan. Pidän myös mielessä sen, että aina on hyvä olla erilaisia ohjelmia eri sääolosuhteisiin, mitkä voivat korvata toisen ohjelman huonon sään sattuessa. Myös elämyspalveluiden tuottamisen turvallisuudesta huolehditaan hyvin. Tietysti taas tuli lisää tietoa mitä kaikkea tapahtumaa voikaan järjestää.





Vauhtifarmilla seikkailua!

Tänään olimme tutustumassa yritykseen nimeltä Vauhtifarmi. 
http://vauhtifarmi.fi/polttarit-tyhy-tyky-toiminta

Vauhtifarmi sijaitsee Perttulassa, Nurmijärvellä. Se järjestää yrityksille, polttariporukoille ja muille ryhmille elämyksiä. Valinnan varaa on paljon, joista voi valita mieleisensä ohjelman. Ohjelmaan voidaan järjestää myös ruokailu ja sauna. Jos kesäksi haluaa varata ohjelmaa, kannattaa se varata jo kuukausia aikaisemmin.

Vauhtifarmilla oli todella, todella kivaa ja ohjaajat olivat todella mukavia. Kiitokset heille, kun piristivät meidän syksyämme!

Aloitimme elämyksemme pienen yritysesittelyn jälkeen vaijeriliu'ulla. Vaijeriluiku alkaa 19m korkealta kalliolta ja liuku on 170m pitkä. Vauhtia siinä tuli aika lailla. Kaikki uskalsivat onneksi lähteä liukumaan :)

Liukumisen jälkeen pääsimme kokeilemaan jousiammuntaa. Harjoittelun jälkeen pidimme pienen kilpailun. Jousiammunta meni aika nopeasti, mutta onneksi jokainen ehti ampumaan.

Sitten olikin army-radan vuoro. Odotin sitä eniten tältä päivältä ja se olikin kivaa ja melko raskasta. Siihen kuului rengasjuoksua, hiekassa ryömintää, tasapainoilua ja esteiden ylitystä. Tuo esteiden ylitys tuotti minulle vähän hankaluuksia kunnes toisella kerralla ymmärsin kuinka ne pitää ylittää. :D

Kokonaisuudessaan päivä oli oikein mukava ja hauska. :)

Luentoja

Heippa taas!

Tällä viikolla meillä oli kaksi luentoa. Ensimmäisen piti paljon maailmaa kiertänyt Esa Lehtinen ja toisen piti tulevaisuudentutkija Ilkka Halava. Pidin enemmän ensimmäisestä, joten kerron siitä enemmän.

Luennon piti siis Esa Lehtinen ja sen aiheena oli matkalle erilaisiin kulttuureihin. Luento oli mielestäni mielenkiintoinen ja siellä oppi, sekä ymmärsi paljon uusia asioita. Lehtinen pystyi kertomaan paljon omakohtaisia kokemuksia, koska hän on oikea maailmanmatkaaja (käynyt 105 maassa). Hänellä on siis paljon kokemusta eri kulttuureista, kuten esimerkiksi kuvassa näkyvästä heimosta Papua-Uusi-Guineasta.

Lehtinen kertoi paljon asiaa, joista tässä muutamia:

Kultturishokkiin kuuluu, että ensin ollaan innostuineita ja iloisia kaikesta uudesta mitä vastaan tulee. Jonkin aikaa uuden kultturin keskellä kuitenkin alkaa vertailemaan mitkä asiat ovat paremmin omassa maassa, omassa kulttuurissa. Koti-ikävä kestääkin yleensä 3kk-9kk. Kun tutustuu muihin ja löytää parempia asioita uudesta paikasta, alkaa koti-ikäväkin helpottaa. Näiden jälkeen alkaa sopeutumaan uuteen paikkaan, eikä sieltä enää välttämättä halua palata kotiin.

Sopeutuminen kuitenkin edellyttää
  • Paikallisten tapojen ja arvojen omaksumista
  • Avoimuutta, ennakkoluulottomuutta, sekä uteliaisuutta uutta kulttuuria kohtaan
  • Kärsivällisyyttä ja hyvää huumorintajua  




Lisäksi Lehtinen kertoi minkälaisia eri tervehdyksiä eri mailla on ja mitkä ovat loukkaavia eleitä vieraissa maissa. Saimme myös tietää mitä kannattaa muistaa muuttaessa ulkomaille tai aloittaessa työsuhteen ulkomailla.

















Toisena päivänä luennoi siis tulevaisuuden tutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halava. Luennolla tuli esille asioita Suomen tulevaisuudesta aj suomalaisten ajattelutavasta, sekä työskentelyajankohdan ja paikan tärkeydestä. Eli ettei aina tarvistsisi tehdä työtä juuri klo 9-17 ja ettei aina tarvitsisi työskennellä tylsässä ja ankeassa työpisteessa tai työhuoneessa. Luennolla tuli muistutus siitä, ettei aina tarvitse keskittyä siihen mitä on jäänyt tekemättä, vaan siihen mitä on tullut tehtyä. Hyvä muistutus tuli myös siitä, ettei kannata luentoa etukäteen parhaaksi, jos aihetta siihen ei ole..




 

Asiakaspalvelun tutkinnon osa



Tässä asiakirjassa on Matkailualan perustutkinnon matkailualan asiakaspalvelun osan tyydyttävän arvosanan arviointikriteerit (tutkinnon perusteista, vasen sarake).

Voit hakeutua tutkinnon osan tutkintotilaisuuteen/näyttöön sitten kun olet osoittanut kaikissa kriteereissä tyydyttävää osaamista.
Muista kirjata kussakin kohdassa miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistasi.


Arviointikriteeri


Tyydyttävän osaamisen osoittamistavat

Kirjaa tähän miten, missä ja milloin olet näyttänyt osaamistani? Kuka on todentanut osaamisesi? Numerointi tarkoittaa, että sinun pitää kerätä niiden osoittama määrä tilanteita, joissa osoitat osaamistasi.

Pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen
sopivalla tavalla
Pukeudun sovitulla ja tilanteeseen sopivalla tavalla tutustumiskäynneille sekä harjoitus- ja työtilanteisiin 1. Melominen

2. Vauhtifarmi


3. Pudasjärvi


Suorittaa työtehtävänsä edellyttämät esivalmistelut ohjattuna Osallistun koulutuksessa järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. esivalmisteluihin


1.


2.


3.


Selvittää tavanomaisissa tilanteissa asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä
Osallistun asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen harjoitustilanteissa

1.


2.


3.


Toimii matkailuyrityksen yleisten toimintatapojen mukaisesti ja noudattaa
yrityksen palvelumallia
Osoitan koulutuksessa tapahtuvissa palvelutilanteissa halua palvella parhaan taitoni mukaisesti ja ystävällisesti, huomioiden hyvät käytöstavat


Olen perehtynyt Tavastian järjestyssääntöihin ja noudatan niitä

Olen perehtynyt Matkailukillan opiskelijoiden ja opettajien laatimiin toimintaperiaatteisiin ja toimin niiden mukaisesti


Toimii tavanomaisissa palvelutilanteissa ja ohjattuna edistää asiakassuhteita Saan myönteistä palautetta palvelutilanteissa asiakaslähtöisesti toimimisesta

A) ryhmän jäseniltä




B) ryhmän ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta


A1.


A2.


A3.

B.

Tekee tarvittavia jälkitoimenpiteitä Osallistun koulutuksessa järjestettävien tapahtumien, ryhmäytymisleikkien yms. jälkitoimenpiteisiin

1.


2.


3.


Ottaa vastaan palautetta Otan vastaan palautetta asiallisesti

A) ryhmän jäseniltä

B) opettajilta

C) ulkopuolisilta asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta


A.


B.


C.


Käyttää ohjauksen avulla yrityksen varusteita, välineitä ja materiaaleja sekä toimistoteknisiä laitteita ja toimisto-ohjelmia Osaan käyttää some-sovelluksia ja muita ohjelmia ja käytän niitä opinnoissani

A) blogi

B) kuvankäsittely

C) videon editointi (Youtube)

D) Pinterest

E) Scoop.it


Olen suorittanut tietotekniikan kurssin hyväksyttävästi


Olen hyödyntänyt matkailun informaatio-materiaaleja, kuten esitteitä ja karttoja opinnoissani
A. Olen perustanut blogin ja olen blogannut ahkerasti joka tapahtumasta.


B.


C. Olen muokannut muutamia videoita youtubella ja perusasiat siitä.



D. Olen jonkin verran käyttänyt, ja osaan lisätä omia kuvia, sekä etsiä muiden.


E. Olen rekisteröitynyt scoop.it sivuille. Osaan luoda omia topiceja ja hakea itseäni kiinnostavia asioita.



Perehtyy Suomen matkailualueisiin niin, että vertailee tavanomaisia kulttuurin ja luonnon vetovoimatekijöitä Olen suorittanut matkailualuetyön
hyväksyttävästi:

A) hyväksytty kirjallinen työ

B) hyväksytty esitys Prezillä ja sen esittäminen muulle ryhmälle

C) muiden esitysten seuraaminen ja rakentavan palautteen antaminen muille



A.Olen tehnyt blogiin kirjallisena matkasuunnitelman Suomen matkailusta.


B.Olen tehnyt preziin esityksen kirjallisesta suunnitelmasta. Olen pitänyt esityksen prezillä muulle ryhmälle.


C.Olen seurannut muiden esitykset ja kirjoittanut niistä palautteet blogiini.



Perehtyy keskeisimpiin paikallisiin matkailun tuotteisiin ja palveluihin niin,
että opastettuna pystyy esittelemään eri matkailuyritysten tuottamia palveluja
asiakkaille
Olen suorittanut matkailukohteisiin tutustumisen tehtävän hyväksyttävästi:

A) aktiivinen ja yhteistyökykyinen toiminta työryhmässä

B) tutustumiskäynti kohteessa

C) kuvaaminen

D) videon editointi ja kuvankäsittely

E) Prezin tekemiseen osallistuminen

F) esitys

G) muiden ryhmien esitysten seuraaminen ja palautteen antaminen

A. Olin mielestäni hyvin mukana ryhmätyössä. Olin mukana monen osan tekemisessä.



B. Olin mukana tutustumassa kohteessamme.


C. Annoin muiden ryhmän jäsenten kuvata, sillä olen kuvannut jo muissa tehtävissä.


D. Muokkasin viedeota leikkaamalla sen sopivaksi, liittämällä klipit yhteen ja lisäämällä tekstiä.


E. Tehtävän jaossa muut ryhmän jäsenet tekivät preziä, mutta tarkistin ja kävin läpi sitä.


F. Olin mukana pitämässä esitystä ja se onnistui hyvin.


G. Olin paikalla seuraamassa esityksiä. Blogissani on palautteet muiden ryhmien esityksistä.


Tunnistaa tavanomaisten matkailijoiden tarpeita ja odotuksia Osoitan bloggaamalla matkailijaryhmien tuntemustani



Osoitan tehtävässä/tentissä matkailijaryhmien tuntemustani





Palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä Suoritan kielten kurssit

A) äidinkieli

B) ruotsin kieli

C) englannin (tai muu vieras kieli) kielellä


A.


B. Suoritan ruotsin kurssia


C. Suoritan englannin kurssia
Huolehtii ohjattuna henkilökohtaisesta työturvallisuudesta Käytän oikeanlaisia vaatteita, kenkiä ja varusteita

A) harjoituksissa

B) tutustumisissa

C) opintomatkoilla

A.


B. Melonta, vauhtifarmi,


C. Pudasjärvi
Noudattaa ohjattuna hygieniaosaamiseen liittyviä säädöksiä Suoritan hygieniaosaamistestin hyväksytysti
Selviytyy tutuista tilanteista asiakkaiden kanssa, mutta uusissa asiakastilanteissa tarvitsee ohjausta

Toimii asiallisesti ja selviytyy asiakaskontakteista sekä omista työtehtävistä työyhteisössä

Saan hyvää palautetta opiskelu- ja palveluasenteestani

A) ryhmässä

B) Matkailukillassa

C) muiden tavastialaisten kanssa

D) ulkopuolisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa

A.


B.


C.
Tekee yhteistyötä ohjattuna matkailualan palvelutuottajien, - yritysten tai sidosryhmien kanssa Saan hyvää palautetta yhteishengen rakentamisesta työryhmään, jossa toimin

A) toisilta ryhmäläisiltä

B) opettajilta

Pyrin toiminnallani vaikuttamaan siihen, että saavutamme ryhmässä työskentelyllemme asetetun tavoitteen


A1.


A2.


B.



Hallitsee tasoa EA1 vastaavat ensiaputaidot Suoritan EA1-kurssin hyväksyttävästi
Ylläpitää ohjattuna toiminta- ja työkykyään Edistän toiminta- ja työkykyäni virallisen liikuntasuosituksen mukaisesti syyskuun ajan
(ks. linkki: http://urly.fi/98r)

Kirjaan blogiini liikuntasuoritukseni

Kävelen kouluun, käytän portaita hissin sijaan, joka toinen päivä kuntosalilla, pari kertaa viikossa aerobista liikuntaa.




Noudattaa vaitiolovelvollisuutta Bloggaan vaitiolovelvollisuudesta ja kuvailen muutaman esimerkin vaitiolovelvollisuudesta matkailualan työpaikalla


Toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti

En kiroile oppitunneilla enkä muissa oppimistilanteissa koulun ulkopuolella yhtäjaksoisesti vähintään neljän viikon aikana

Vastaan opiskelijoiden ja opettajien tervehdyksiin ystävällisesti

Tervehdin oma-aloitteisesti yhteistyökumppaneitamme ja työelämän edustajia oppimistilanteissa

Osallistun keskusteluihin oppimistilanteissa ja välitunneilla sekä kuuntelen muita ja annan muille tilaisuuden osallistua keskusteluun

Jos tupakoin, teen sitä vain tupakointiin tarkoitetuilla paikoilla


Mielestäni omaan hyvät tavat, en kiroile paljoa, tervehdin takaisin, en tupakoi, kuuntelen muita ja osallistun itsekin keskusteluihin.
Noudattaa sovittuja työaikoja sekä sopii tarvittaessa poikkeamista

Tulen ajoissa kouluun ja oppitunneille sekä muihin oppimistilanteisiin kahden kuukauden ajan

Ilmoitan myöhästymisestäni tai poissaolostani opettajille etukäteen


En ole myöhästynyt ja olen poissa ollessani ilmoittanut siitä heti.
Toimii kestävän toimintatavan mukaisesti
Selvitän lajittelukäytännön ja noudatan sitä koululla

Selvitän lajittelukäytännön ja noudatan sitä työpaikalla