lauantai 18. tammikuuta 2014

Matkamessut 2014

Tänään suuntasimme Helsinkiin Matkamessuille! Saavuimme Messukeskukseen n. klo 10 aikaan ja siitä oli aikaa kierrellä ja lounastaa 4 tuntia. Aluksi oli mukavampaa kierrellä kojuilla, sillä messut olivat aamun auki vain alan ammattilaisille ja opiskelijoille. Klo 12 jälkeen messut olivat avoinna kaikille, joten Messsukeskus täyttyi todella nopeasti. Ehdimme kuitenkin käymään syömässä ennen ruuhka-aikaa.

Meille oli annettu muutama tehtävä suoritettavaksi messuille.

1. Arvioi messuesittelijöiden suhtautumista opiskelijoihin.
      - Vaihtelevasti. Toiset eivät välittäneet onko opiskelija vai ammattilainen ja he kohtelivat meitä kuten muitakin. Suurin osa esittelijöistä oli oikein innoissaan esitellessään kohteitaan. Muutaman hyvän valokuvan olisi kyllä saanut esittelijöistä, joita ei näyttänyt kovin kiinnostavan esittely, vaan he istuivat tiskillä tuijottaen tyhjyyteen :D

Muutamasta kojusta sain kuitenkin huonon esimerkin, kun olin osallistumassa arvontaan. Palkintona oli teatteripaketti, johon kuului majoitus. Esittelijä ajatteli heti, etten voi käydä teatterissa, koska olen niin nuori. Eräässä kojussa taas sanottiin heti ensimmäisenä sen olevan suunnattu vain lapsiperheille, tietämättä oliko meillä edes lapsia.       


 2. Tee havaintoja ja ota havainnollistavia kuvia postereista ja mainoksista.
      -  Toiset kojut oli tehty todella mielenkiintoisen näköisiksi ja näki, että niihin on panostettu paljon. Toiset taas olivat hieman huonompia ja jopa kolkkoja. Kaikkiin kojuihin ei kuitenkaan viitsinyt mennä kunnolla sisälle, sillä ne oli rakennettu niin suojaisiksi.

Pohjoisemman Suomen yritykset olivat laittaneet paljon enemmän mainoksia ja muuta rekvisiittaa kojuihinsa. Se teki niistä paljon mielenkiintoisemman kiertää.

Tässä muutamia kuvia:
Toiset olivat laittaneet todella mukavan oloisiksi kojunsa.

Pidin tämän kojun mainoksista ja logosta ehkä eniten. Tämän kojun erotti heti kaukaa ja se näytti mielenkiintoiselta.
Hieman yksinkertainen...
Pohjoisempien yritysten mainokset olivat parempia.

Scandic oli onnistunut saamaan todella hienoksi ja mielenkiintoiseksi esittelypisteensä.



Levin pisteellä oli todella paljon ja isoja mainoksia.


3. Anna esimerkkejä kuinka herätetään huomio ja kiinnostus.
      - Messuilla vaihteli kojujen mielenkiintoisuus. Toisiin ei ollut panostettu niin paljon tai sitten he halusivat pitää linjansa yksinkertaisina. Pelkkä valkoinen seinä vain ei herätä mielenkiintoa mennä tutustumaan kojuun. Suurin osa kuitenkin oli suunniteltu ja tehty hyvin. Hyvin mainostetut arvonnat herättivät heti ainakin minun mielenkiintoni. Monen ihmisen huomion herätti myös Jyväskylän kojun pieni koira, sekä Tullin kaksi koiraa.
     
-Tässä muutamia kuvia:
Eri maskotit herättää hyvin huomion ja tekee mieli mennä katsomaan (ainakin tätä tapausta) :D
Erikoinen rekvisiitta herättää huomion.
Irina ja virtuaaliloma
Värit herättävät hyvin huomion ja ne erottaa jo kauas.
Sun&Sea alueella pääsi kokeilemaan sukellusta.

Toiset olivat rakentaneet kojunsa hyvin.

Isot ja värikkäät kuvat herättää mielenkiinnon.




















Onneksi pääsimme käymään Matkamessuilla :)

Maailmanmatkaajien Klubin klubitapahtuma

Torstaina oli Matkailukillan Maailmanmatkailijoiden Klubi -tapahtuma. Meidän oli tarkoitus hoitaa tapahtuman markkinointi, mutta ilmeisesti meillä ei ollut tarpeeksi aikaa ja markkinointi jäi vähäiseksi. Suunnittelimme keskiviikkona palautelappua, mutta sitä muokattiin vielä sen jälkeenkin. Torstaina kuitenkin huolehdimme palautelomakkeiden täyttämisestä ja asiakkaiden "sisään heitosta".

Aikataulu oli kuitenkin hieman jäljessä ja hyvä tilaisuus meni ohi, sillä ennen tapahtumapaikan valmistumista kahvila oli täynnä asiakkaita. Asiakkaiden sisään saaminen oli välillä hankalaa, kun suurin osa oli "vain ohikulkumatkalla" eikä aikaa ollut. Lisäksi en aluksi edes tiennyt mitä tapahtumassa oli ohjelmassa ja mitä siellä tehdään. Se hankaloitti myös asiakkaiden kalastelua. Mielestäni kuitenkin onnistuimme hyvin.

Nuoriso-opiskelijatkin pääsivät esittelemään tekemiään töitä Italiasta ja Islannista. He olivat keränneet tietoa mm. ruoasta, nähtävyyksistä ja eri kaupungeista. Lisäksi Islannin ryhmällä oli rakennettu geysir, vaahdon, savukoneen ja kuplakoneen avulla.

Olin yllättynyt palautteiden määrästä. Ensin luulin, ettei kukaan alkaisi täyttämään lomakkeita, sillä aluksi saimme niitä muutaman takaisin tyhjänä. Onneksi kuitenkin saimme niitä takaisin ja moni oli keksinytkin kirjoitettavaa.



Tästä opimme taas seuraavaan kertaan. Ainakin sen opimme, että suunnittelu ja järjestelyt täytyisi aloittaa aikaisemmin. Tiedonkulku olisi voinut olla vielä parempaa, sillä emme tienneet juuri mitään mikä tapahtuman ohjelma oli ja millainen tapahtuma edes oli. Vaikka kaikki ei mennytkään suunnitelmien mukaan, uskon että kaikki olivat tyytyväisiä, että tapahtuma järjestettiin.

perjantai 17. tammikuuta 2014

Sea Life

Tällä viikolla meillä oli poikkeuksellisesti tiistai vapaapäivä, joten päätimme lähteä Minnan, Tarleenan ja Sarin kanssa päiväretkelle Sea Lifeen Helsinkiin.


Onneksi menimme hieman hiljaisempana aikana ja päivällä, sillä saimme hyvää tietoa oppaalta. Hänellä oli aikaa näyttää ja kertoa meille paljon sellaista, mitä emme olisi itseksemme keksineet lukea tai katsoa. Opas myös vastasi kysymyksiimme yrityksestä. Työharjoittelijoita otetaan kuulemma usein ja useimmat työntekijät siellä ovat matkailualalta. Sea Lifessa käy paljon venäläisiä ja muita ulkomaalaisia matkaajia heidän loma-ajoistaan riippuen. Kaloja hoitaa ja niitä nimeää akvaristit ja tällä hetkelläkin siellä oli akvaristi-harjoittelija.


Isossa Valtamerialtaassa, jonka alla meni tunneli, oli yli 200 000 litraa vettä. Se on n. puolet koko Sea Lifen vesimäärästä. Valtamerialtaassa oli muiden kalojen lisäksi erilaisia haita, mm. Seeprahai Mussukka. Sea Lifen vedenkulutus on kuitenkin samaa luokkaa kuin päiväkodissa, sillä se puhdistaa vettä itse ja altaissa käytetään ihan normaalia vettä, johon lisätään akvaariosuolaa. Olimme sopivasti oikeaan aikaan paikalla, sillä näimme myös haiden ruokinnan.
Kuva: Woooo!
Valtameriallas



Opasystävämme antoi meidän tutustua vähän lähemmin mereneläviin. Pääsimme tunnustelemaan rauskun ja hain munia. Ne eivät olleet kyllä munien näköisiä vaan litteitä ja kasvimaisen tuntuisia. Hän esitteli myös pienestä "altaasta" hain munia, jotka eivät ole vielä syntyneet. Kun muniin osoitti valoa, oli todella mielenkiintoista nähdä kun munan sisällä liikkui pienen pieni hain poikanen.
Hain munia

Rauskun muna

Rapu

Sea Lifessä ei saa kuvata ollenkaan salamalla, sillä ainakin merihevoset ovat todella arkoja salaman valolle. Saimme kassalta lapsille tarkoitetun raaputuslomakkeen, joihin raaputettiin oikea vastaus. Kysymyksiä oli seinällä pitkin reittiä. Lopuksi palautettuamme raaputuskortit kassalle saimme pienet Sealife-mitalit.
Raaputuskortin kysymyksiä

http://www.visitsealife.com/helsinki/

maanantai 13. tammikuuta 2014

Pakollisia postauksia

Keskeisten kohdemaiden tuntemuksen tehtävä
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/ryhmatyo-espanja.html

Nettimatkatoimiston käytön harjoitus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/nettimatkatoimistoetatehtava.html

Matkailualan lainsäädäntötehtävä
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/matkailualan-lainsaadantoetatehtava.html

Neuvontamateriaalin tuottamisen tehtävä
http://niinakristiina.blogspot.fi/2014/01/neuvontamateriaalin-tuottamisen-tehtava.html

Graafisen suunnittelun perusteiden tehtävä
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/12/paritoita.html

Mitä opin syyslukukaudella - bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/12/mietteita.html

Lopen kulttuuripajan suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen ja bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/12/lopen-kulttuuri-iltapaiva.html

Verkatehtaan Matkatori-tapahtumaan osallistuminen ja tehtävä
http://niinakristiina.blogspot.fi/2014/01/oiva-loppuseminaari-ja-matkatori.html

Matka 2014 – messuihin osallistuminen ja messutehtävä
Messut ovat tulossa 17.1-19-1.2014

Keskiaikamarkkinat kylässä - bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/keskiaikamarkkinat.html

Ruoka & Matkailu – seminaari - bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/ruoka.html

Kansainväliset vieraat Ahvenistolla -bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/kansainvalinen-ahvenisto.html

Tiina Seppäsen opastukseen osallistuminen Ahvenistolla ja bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/11/ahvenisto-kierros.html 

Sarin Budapest-esityksestä oppiminen
http://niinakristiina.blogspot.fi/2013/12/sarin-budapest-esitys.html

Maailmanmatkaajien klubin klubitapahtuman markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
Tapahtuma tulossa 16.1.2014

OIVA-projektin loppuseminaariin osallistuminen ja bloggaus
http://niinakristiina.blogspot.fi/2014/01/oiva-loppuseminaari-ja-matkatori.html

Sappeen retkeen Action factory osallistuminen
http://niinakristiina.blogspot.fi/2014/01/action-factory.html

sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Majoituspalvelut/etätehtävä/maksuvälineet

Miten vastaanotat turvallisesti erilaisia maksuvälineitä?

Maksun saaja päättää millä maksutavoilla ottaa maksuja vastaan. Jos mymäläkaupassa ei käy maksamiseen käteinen tai pankkikortti, siitä on erikseen kerrottava jo markkinointivaiheessa. 

  • Käteinen raha
- Isojen setelien aitous olisi hyvä tarkistaa ennen vastaanottamista
- Asiakkaan antamat rahat tulee aina laskea ennen kuin ne laitetaan kassaan ja ennen kuin ne annetaan asiakkaalle  
- Maksun saajan ei tarvitse vastaanottaa kohtuuttoman suurta määrää kolikoita tai kohtuuttoman suurta seteliä, mutta siitä on ilmoitettava ennen kaupan tekemistä
- Käteisen rahan käsittelyyn kuuluvat päiväkassatilitykset, vaihtorahapalvelu sekä säilöpalvelu

  • Sirukortti
- Kassassa näkyy loppusumma
- Asiakas laittaa kortin sirukortinlukijaan. Kassahenkilö voi auttaa tarvittaessa.
- Asiakas näppäilee pin-koodin
- Varmista että asiakas muistaa ottaa korttinsa kortinlukijasta ja anna hänelle kuitti

- Jos asiakas ei muista tunnuslukuaan, voit halutessasi ohittaa tunnusluvun näppäilyn ja pyytää allerkirjoituskuittiin allekirjoituksen ja tarkistaa henkilöllisyyden
- Jos sirukortti ei toimi, kannattaa sirua pyyhkäistä hieman ja kokeilla uudestaan
- Jos sirua ei pystytä maksupäätteellä lukemaan, voi käyttää sirukortin magneettijuovaa ja tarkistaa henkilöllisyys

^Tunnuslukunäppäimistö tulee sijoittaa siten, että asiakas pystyy helposti ja turvallisesti näppäilemään tunnusluvun näppäimistöön. Kannattaa huomioida myös liikuntarajoitteiset. Jos asiakas ei muista tunnuslukuaan tai se lukkiutuu, pyydä asiakasta olemaan yhteydessä omaan pankkiinsa.^

  • Magneettijuovakortti
- Kassassa näkyy loppusumma
- Lue kortin magneettijuova maksupäätteessä
- Pyydä asiakasta allekirjoittamaan kuitti
- Tarkista että kortin allekirjoitus täsmää kuitin allerkirjoitukseen
- Yli 50€ ostoksissa on hyvä tarkistaa henkilöllisyys
- Anna asiakkaalle kortti ja kuitti

  • Lähimaksaminen
- Lähilukuominaisuudella varustetulla kortilla voi maksaa pieniä, alle 25€ ostoksia ilman tunnuslukua
- Maksukortti viedään lähelle maksupäätettä, jolloin maksu siirtyy kortilta myyjälle
- Maksupääte ilmoittaa onnistuneesta maksutapahtumasta tekstillä tai äänimerkillä
- Korttia voidaan käyttää myös isompiin ostoksiin käyttämällä normaaliin tapaan pin-koodin kanssa

Lähimaksamisen logo
Lähimaksamiseen soveltuvankortin tunnus

Ohjeita asiakkaalle kortin käytössä

- Korttia ja tunnuslukua ei saa säilyttää yhdessä, tunnusluku on opeteltava ulkoa
- Suojele tunnuslukua näppäillessäsi sen automaattiin tai kortinlukijaan
- Älä koskaan anna tunnuslukua tai kortin numeroa puhelimessa tai sähköpostissa
- Säilytä korttia huolellisesti
- Tarkista loppusumma ennen pin-koodin näppäilyä tai allekirjoittamista

Varo huijareita!

* Nigerialaiskirjeet tai muut tekaistut avunpyynnöt
* Internet-kaupat ja -pelit
* Sijoituspetokset tai lomaosakehuijaukset
* Tili-, luottokortti -ja henkilötietojen kalastelu
* Valelaskut
* Pyramidihuijaus (luvataan nopeaa ja helppoa rikastumista)
* Yllättävät lotto -tai arpajaisvoitot
* Haittaohjelmat ja tietomurrot



Lähteet:
http://www.fkl.fi/Sivut/default.aspx
http://www.luottokunta.fi/
https://www.korttiturvallisuus.fi/
Keskusrikospoliisi: Huijauksen monet muodot
Kuluttajaviraston esimerkkejä huijauksista
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/4672b687-d8f3-4a93-bd39-9cf0680bb51e/Maksaminen+ja+laskutus.pdf

torstai 9. tammikuuta 2014

Action Factory


 Meidän Sappeen retki vaihtuikin Action Factoriin.
 http://www.actionfactory.info/

Eli tänään olimme pitämässä hauskaa elämystehdas Action Factoryssa. Tiesin että siitä tulee kivaa, mutta se olikin paljon hauskempaa mitä odotin. Meidät jaettiin luokittain ja vielä luokan sisäisesti ryhmiin. Meidän luokkamme aloitti WC-racing kisasta, jossa siis ajettiin kilpaa vessanpytyillä. Se oli hauskaa :)
Vauhdikasta kisailua ;)

Toisena menimme rummuttelemaan Bongo bongo kisaan. Ruudulta näki aina milloin piti milläkin kädellä lyödä rumpua oikeaan aikaan.

Sen jälkeen oli laukkakisan vuoro. Laatikoissa oli neljä painiketta, joihin syttyi vuorotellen valo, ja niitä piti samassa järjestyksessä painaa. Jos pysyi hyvin perässä, hevoset laukkasivat ruudulla nopeampaa. Tätä olisin halunnut kokeilla vielä lisää.
Keskittymistä

Seuraavaksi oli vuorossa Laser zone. Olin jo pitkään aikaisemminkin halunnut mennä pelaamaan tätä, joten onneksi pääsimme tänään sitä kokeilemaan. Jokainen ryhmä sai eriväriset liivit, jotka tunnistivat aina laserpyssyn osumat. Sitten lähdettiin pimeään sokkeloon etsimään vastustajia. Tämä oli todella kivaa ja hauskaa. Olisi voinut kestää vielä pidempään. Aluekin oli isompi missä olen ennen käynyt. Lopuksi meillä oli vain vaikeuksia löytää ulospääsy sokkeloista :D

Viimeisenä menimme ajamaan racing simulaattoreilla. Se oli melko vaikeaa. En oikeen pärjännyt siinä :D



Kiitos oikein paljon Action Factorylle virkistymispäivän järjestämisestä :)

Neuvontamateriaalitöiden tuloksia

Tänään kävimme aamupäivällä läpi neuvontamateriaalitehtäviä.

Sari
Jump & Explore
Sari oli keksinyt hienon idean omaan yritykseen. Eri maissa käydään kaupunkilomilla ja hypätään benji-hyppyjä. Tarkoitettu asiakkaille, jotka hakee extremematkailua. Valmiita paketteja oli keksitty. Juliste oli todella hieno ja nätti, mutta yhteystiedot olisivat voineet olla isommalla. Sommittelu oli hyvä ja kuvat oli upeat. Olisi sopinut ehkä paremmin esitteeksi.

Minna
Rantasipi Aulanko
Julisteessa logo hyvin esillä. Taustakuva oli hyvä, mutta joitakin tekstejä olisi voinut karsia pois. Isolla näytöllä tekstistä ei saanut niin hyvin selvää, mutta julisteeseen oli nähty vaivaa ja oli tehnyt vielä kaksi.

Tarleena
Venus Spa
Suunnattu nuorille naisille ja opiskelijoille erityisesti. Tosi hyvin keksitty yrityksen idea ja opiskelija alennukset. Julisteessa vähän liian pientä tekstiä, mutta hyvä ja houkutteleva taustan väri sekä kuvat. Hyvin kerrottu suunnittelua blogissa.

Sini
Paratiisimatkat
Sini keksi myös oman yrityksen, matkatoimiston. Perheille, senioreille ja lapsiperheille. Juliste oli todella upea. Värien käyttö ja sommittelu oli hyvää ja tosi upeat kuvat.

Zenja
Inkalan Kartano
Houkuttelevat kuvat valittu julisteeseen. Osa tekstistä liian pientä. Taustalla hyvä ja hieno kuva. Tekstien asettelussa hieman ongelmaa.

Irina
Koilliskulman Majatalo
Hyvä kun oli itse keksitty yritys. Autolla liikkuville matkailijoille. Majoitusta ja aamiainen. Hyvin keksitty erilainen taiteltava mainosesite. Esitteessä hyvät värit, mutta pelkkien isojen kirjainten käyttö voi olla huono.


Paula
Dream Hostel
Nuorille reppureissaajille. Juliste sopivan yksinkertainen. Värit juuri sopivat ja tekstiä sopivasti. Yhteystietoja tosin olisi voinut olla. Hyvät, iskevät tekstit oli keksitty.

Suvi
Vauhtifarmi
Yrityksille, synttäri -ja polttariporukoille. Majoitusta, saunaa ja aktiviteetteja. Juliste olisi ehkä kaivannut jonkin otsikon ja kuvat isommaksi. Hyvät tekstit keksitty ja taustan vihreä vari oli hyvä.

OIVA-loppuseminaari ja Matkatori Verkatehtaalla

Tänään olimme Verkatehtaalla järjestetyssä Oiva-hankeen loppuseminaarissa. Seminaarin juontajana toimi Simo Frangén. Oiva hanke on tarjonnut koulutusta mikroyrityksille.

(Mikroyritys=  yritys, jossa on alle 10 työntekijää ja jossa liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa)


Ensimmäisenä puheenvuoron sai Mikko Kuustonen aiheena asenteiden tehohoito. Kuustonen esitteli myös musiikillisia lahjojaan laulamalla pari laulua. Hänen vitsejään muiden nauraessa en ymmärtänyt, mutta sen opin että aina kannattaa katsoa silmiin ja sanoa päivää. Täytyy uskaltaa kohdata ihmisiä. Afrikkalainen sananlasku sanoo "Jos haluat kulkea nopeasti, kävele yksin. Jos haluat päästä pitkälle, kulje yhdessä" . Kuten muutkin puhujat, hänkin painotti yhteistyön merkitystä.

 Ubuntu = Kyky nähdä itsesi muissa ihmisissä. Kyky empatiaan ja ajatella muita ihmisiä. Sana on suuri kohteliaisuus.

J.T.Bergvistin kaava
1.0 x 1.0 x 1.0 = 1.0 Normisuoritus 
1.0 x 1.2 x 1.0 = 1.2 Innostus tarttuu 
1.2 x 1.2 x 1.2 = 1.7 Yhteisnoste 
1.0 x 1.2 x 0.5 = 0.6 The bad apple 
0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.5 Yhteislatistaminen

Jos vain yksi ihminen käyttäytyy innokkaammin ja kehittää hyviä tai huonojakin ideoita, innokkuus tarttuu. Ideoita kannattaa ehdotella, sillä huonoista ideoista joku muu voi kehittää hyvän. Jos joukossa on yksikin huonoasenteinen, voi kaikkien innostus latistua. On tärkeää jakaa asioita ja keskustella yhdessä muiden kanssa, sillä kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin.

Mistä Mikon valtava karisma juontaa juurensa? - Varmasti lapsuudella on jo ollut osansa asiaan. Hän kertoi kuinka oli saanut hyviä neuvoja äidiltään.

 Memory book = Muistokirjoitus. Kirjaan kirjoitetaan sairaasta tai kuolemaisillaan olevasta ihmisestä asioita, joista hän piti ja joita hän teki.

"Pidä itsesi kartalla ja jalat maassa"


Seuraavaksi puhumaan tuli vuorikiipeilijä ja mm. matkailuyrittäjä Veikka Gustafsson. Myös hän kertoi yhteistyön merkityksestä ja että sitä pitäisi olla enemmän. Vuorillekkaan ei kiivetä yksin. Olen myös samaa mieltä siitä, ettei tarvitse välttämättä matkustaa kauas ulkomaille kun Suomessakin on upeita paikkoja.


Täytyy miettiä miten erottua joukosta. Usein panostetaan vain markkinointiin ja nettisivuihin, mutta ei palveluihin tai myyntiin. Asiakkaita täytyy itse hakea. Hän kertoi hyviä esimerkkejä pakistanilaisista, jotka tulivat itse tarjoutumaan töihin.

Miten tuote myydään? -Jotta sitä voidaan myydä, sitä täytyy myös tarjota. Asiakkaita ei tule itsestään.
Mitä on hyvä yhteistyö? - Keskustellaan yhdessä asioista ja pidetään toisista huolta. Ideoidaan yhdessä ja otetaan kaikkien ajatukset huomioon. Vaikka näkeekin ihmisistä huonotkin puolet, ne eivät haittaa.

"Epäonnistuminen johtuu yleensä huonosta asenteesta."


Seuraavaksi puheenvuoron sai Lisa Sounio aiheena Brändistä ytyä, vauhtia matkailuyritysten markkinointiin 2014.

Sounio kertoi markkinoinnista ja sen tärkeydestä. Täytyy erottua omalla tavalla ja tyylillä. Täytyy miettiä myös millä tyylillä tulee esiin, sekä jää mieleen juuri sillä alueella halutulle kohderyhmällä. Lamasta tai huonosta taloustilanteesta huolimatta on tärkeää yrittää markkinoida hyvin.



 Sounio kertoi myös asiakkaiden yllättämisen tärkeydestä. Pitää vaan miettiä milloin halutaan antaa "brändillinen" yllätys ja milloin halutaan antaa vilpittömästi iloa. Markkinointiin kannattaa mielellään käyttää apua osaajilta. Nykyään monet ovat tehneet myös videomainoksia ja lyhyitä videoita yrityksestä.

Souniosta Hämeessä täytyisi tehdä enemmän yhteistyötä ja luoda enemmän paketteja eri yritysten kesken. Yritysten pitäisi myös järjestää enemmän erilaisia tempauksia ja tapahtumia.

Miten sinä erilaistut työmarkkinoilla? Minkä yhden omalaatuisen, koukuttavan ja tunnistettavan asian haluat ihmisten (potentiaalisten työnantajien) sinusta muistavan? - Toivoisin minusta muistettavan tunnollisuuden ja pitkäjänteisyyden. Odotan pääseväni ainakin jo työharjottelujen aikana kokeilemaan erilaisia asioita, joiden ansiosta oppisin tietämään mitä tai mikä tämän alan työ sekä tehtävä on se minulle paras. Oppisin samalla paremmin tietämään mitä täytyisi kehittää ja missä on hyvä.


"Tee kaunista, tenhoavaa ja simppeliä"

Seminaarin jälkeen saimme kahvia ja pientä purtavaa.

Samaan aikaan Lasipihalla alkoi Matkatori. Matkatorilla oli eri yrittäjiä esittelemässä palveluitaan. Toiset paremmin ja toiset hieman huonommin. Viihdytystä oli hoitamassa Halvatun Papat, Eve Hotti ja säestäjänä Antti Ikola. Näistä näimme vain ensimmäisen. Tämän päivän jälkeen odotan innolla ensiviikolla olevia Matkamessuja :)


keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Kokouspalvelut/tehtäviä

Majoituspalvelujen tunnilla meidät jaettiin ryhmiin ja meidän piti tehdä erilaisia tehtäviä liittyen kokouspalveluihin. Meidän ryhmän piti muodostaa luokkahuoneestamme kokoustila, johon tulisi U-mallin pöytämuoto.

U-mallinen pöytämuoto on paras aloittaa takaseinästä. Sivupöytien pitää lähteä oikeasta paikasta kulmapöytien päästä, eikä sivusta ja niiden on oltava ihan suorassa. Laitoimme jokaiselle paikalle muistiinpanovälineet eli lehtiön ja kynän.

Kokoustilassa täytyy aina olla jäävettä ja laseja, vaikka sitä ei missään erikseen mainittaisikaan. Vesikannun alla tulee aina olla lautanen tai muu alusta. Taululla tai tarvikelaatikossa on oltava taulutusseja, jotka ovat samaa sarjaa. Kannattaa myös kokeilla että ne ovat toimivia.

Laitoimme jääveden erilliselle sivupöydälle













 Teimme päivityksen kokouksenpitäjän tarvikelaatikkoon. Otimme laatikosta pois
- taululiidut
- piirtoheittimen lampun
- tauluun sopimattomat tussit
- puuvärit

Tarvikelaatikon lopullinen sisältö oli siis
* samanmerkkisiä kyniä (lyijy -sekä kuulakärkikynät)
* taulutusseja
* maalarinteippi
* nitoja ja niittejä
* klemmareita
* viivotin
* sakset
* muistitikku
* laserosoitin
* muistilappuja
* teroitin






Toinen ryhmä teki AppleTV:n käytöstä ja kolmas Videotykin asennuksesta.

Lisäksi ryhmämme valmisteli kahvipöydän kokoukseen. Aloitimme rypyttämällä helmaliinan ja teippaamalla sen pöydän reunaan. Teipit jäävät peittoon, koska päälle tulee vielä pöytäliina, joka oli meillä turhan iso.













 









 



Katoimme pöytää, jonka oli tarkoitus olla itsepalvelupöytä, joten kahvikupeista aloitettiin. Jos kahvia olisi ollut kaatamassa joku, olisi järjestys ollut eri. Pienen maito -tai kermakannun alla tulee olla lautanen. Meidän piti myös vähän putsailla kahvi-, tee -ja maitokannuja.



































Kahvin ja teeveden viereen sokeri ja teepussit. Kannuihin olisi hyvä merkitä missä on kahvia ja missä on teetä. Ennen pullia tulee vielä servetit ja pullalautaset.



















Tässä vielä valmis kahvipöytä. Asiakkaita on hyvä opastaa lähtemään oikeaan kulkusuuntaan.