Tänään olimme Verkatehtaalla järjestetyssä Oiva-hankeen loppuseminaarissa. Seminaarin juontajana toimi
Simo Frangén. Oiva hanke on tarjonnut koulutusta mikroyrityksille.
(Mikroyritys= yritys, jossa on alle 10 työntekijää ja jossa liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa)
Ensimmäisenä puheenvuoron sai
Mikko Kuustonen aiheena asenteiden tehohoito. Kuustonen esitteli myös musiikillisia lahjojaan laulamalla pari laulua. Hänen vitsejään muiden nauraessa en ymmärtänyt, mutta sen opin että aina kannattaa katsoa silmiin ja sanoa päivää. Täytyy uskaltaa kohdata ihmisiä. Afrikkalainen sananlasku sanoo
"Jos haluat kulkea nopeasti, kävele yksin. Jos haluat päästä pitkälle, kulje yhdessä" . Kuten muutkin puhujat, hänkin painotti yhteistyön merkitystä.
Ubuntu = Kyky nähdä itsesi muissa ihmisissä. Kyky empatiaan ja ajatella muita ihmisiä. Sana on suuri kohteliaisuus.
 |
J.T.Bergvistin kaava |
1.0 x 1.0 x 1.0 = 1.0 Normisuoritus
1.0 x 1.2 x 1.0 = 1.2 Innostus tarttuu
1.2 x 1.2 x 1.2 = 1.7 Yhteisnoste
1.0 x 1.2 x 0.5 = 0.6 The bad apple
0.8 x 0.8 x 0.8 = 0.5 Yhteislatistaminen
Jos vain yksi ihminen käyttäytyy innokkaammin ja kehittää hyviä tai huonojakin ideoita, innokkuus tarttuu. Ideoita kannattaa ehdotella, sillä huonoista ideoista joku muu voi kehittää hyvän. Jos joukossa on yksikin huonoasenteinen, voi kaikkien innostus latistua. On tärkeää jakaa asioita ja keskustella yhdessä muiden kanssa, sillä kenenkään ei tarvitse pärjätä yksin.
Mistä Mikon valtava karisma juontaa juurensa? - Varmasti lapsuudella on jo ollut osansa asiaan. Hän kertoi kuinka oli saanut hyviä neuvoja äidiltään.
Memory book = Muistokirjoitus. Kirjaan kirjoitetaan sairaasta tai kuolemaisillaan olevasta ihmisestä asioita, joista hän piti ja joita hän teki.
"Pidä itsesi kartalla ja jalat maassa"
Seuraavaksi puhumaan tuli vuorikiipeilijä ja mm. matkailuyrittäjä
Veikka Gustafsson. Myös hän kertoi yhteistyön merkityksestä ja että sitä pitäisi olla enemmän. Vuorillekkaan ei kiivetä yksin. Olen myös samaa mieltä siitä, ettei tarvitse välttämättä matkustaa kauas ulkomaille kun Suomessakin on upeita paikkoja.
Täytyy miettiä miten erottua joukosta. Usein panostetaan vain markkinointiin ja nettisivuihin, mutta ei palveluihin tai myyntiin. Asiakkaita täytyy itse hakea. Hän kertoi hyviä esimerkkejä pakistanilaisista, jotka tulivat itse tarjoutumaan töihin.
Miten tuote myydään? -Jotta sitä voidaan myydä, sitä täytyy myös tarjota. Asiakkaita ei tule itsestään.
Mitä on hyvä yhteistyö? - Keskustellaan yhdessä asioista ja pidetään toisista huolta. Ideoidaan yhdessä ja otetaan kaikkien ajatukset huomioon. Vaikka näkeekin ihmisistä huonotkin puolet, ne eivät haittaa.
"Epäonnistuminen johtuu yleensä huonosta asenteesta."
Seuraavaksi puheenvuoron sai Lisa Sounio aiheena Brändistä ytyä, vauhtia matkailuyritysten markkinointiin 2014.
Sounio kertoi markkinoinnista ja sen tärkeydestä. Täytyy erottua omalla tavalla ja tyylillä. Täytyy miettiä myös millä tyylillä tulee esiin, sekä jää mieleen juuri sillä alueella halutulle kohderyhmällä. Lamasta tai huonosta taloustilanteesta huolimatta on tärkeää yrittää markkinoida hyvin.
Sounio kertoi myös asiakkaiden yllättämisen tärkeydestä. Pitää vaan miettiä milloin halutaan antaa "brändillinen" yllätys ja milloin halutaan antaa vilpittömästi iloa. Markkinointiin kannattaa mielellään käyttää apua osaajilta. Nykyään monet ovat tehneet myös videomainoksia ja lyhyitä videoita yrityksestä.
Souniosta Hämeessä täytyisi tehdä enemmän yhteistyötä ja luoda enemmän paketteja eri yritysten kesken. Yritysten pitäisi myös järjestää enemmän erilaisia tempauksia ja tapahtumia.
Miten sinä erilaistut työmarkkinoilla?
Minkä yhden omalaatuisen, koukuttavan ja tunnistettavan asian haluat
ihmisten (potentiaalisten työnantajien) sinusta muistavan? - Toivoisin minusta muistettavan tunnollisuuden ja pitkäjänteisyyden. Odotan pääseväni ainakin jo työharjottelujen aikana kokeilemaan erilaisia asioita, joiden ansiosta oppisin tietämään mitä tai mikä tämän alan työ sekä tehtävä on se minulle paras. Oppisin samalla paremmin tietämään mitä täytyisi kehittää ja missä on hyvä.
"Tee kaunista, tenhoavaa ja simppeliä"
Seminaarin jälkeen saimme kahvia ja pientä purtavaa.
Samaan aikaan Lasipihalla alkoi Matkatori. Matkatorilla oli eri yrittäjiä esittelemässä palveluitaan. Toiset paremmin ja toiset hieman huonommin. Viihdytystä oli hoitamassa Halvatun Papat, Eve Hotti ja säestäjänä Antti Ikola. Näistä näimme vain ensimmäisen. Tämän päivän jälkeen odotan innolla ensiviikolla olevia Matkamessuja :)