maanantai 28. huhtikuuta 2014

Projekteissa työskentely

o Missä projektissa/projekteissa työskentelen?
- Työskentelen Keskiaikamarkkinoiden Google Maps kartta -projektissa.

o Mitä olen tähän mennessä projektissa tehnyt ja mitä teen etäpäivinä?
- Tähän mennessä olen opetellut käyttämään Google mapsia ja tehnyt harjoituskarttoja.

o Olenko tyytyväinen omaan rooliini ja panokseeni projektissa?
- Olen ollut tyytyväinen omaan työsekntelyyni, olen harjoitellut kartan tekoa hyvin.

o Kuinka projekti on omasta näkökulmastani edennyt?
- Aluksi saimme harjoitella melko paljon kartan tekoa, sillä meillä ei ollut tunnuksia valmiiseen karttaan. Projektia teimme lähinnä kotona, joten se sujui melko nopeasti.

o Mitä toimia omalta osaltani projektin valmistuminen vielä edellyttää?
- Jouduin lähtemään pois torstain tunneilta lääkäriin, joten nyt tänään katson Annan ja Zenjan tekemää karttaa ja lisäilen sinne jotain jos tarvitsee.

keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Markkinointia

Eli tässä hieman mieleenjääneitä asioita markkinoinnista:

Tuotantosuuntaisuus = suuntautunut tuotteen valmistukseen.

Koko ajan ollaan menty siihen suuntaan, että kaiken toiminnan lähtökohtana on mitä asiakas haluaa/tarvitsee. Nykyään on jo tärkeää, ettei asiakkaalle vain myydä tuotetta, vaan että asiakas saa arvoa ja hyötyä tuotteesta.

Asemointi = Asetetaan palvelu/tuote kaavioon muiden samankaltaisten kanssa niin voidaan miettiä mitä tuotteelta halutaan ja miten se erottuu muista.

Työntekijää voidaan asemoida esim. kielitaidon, ammattitaidon, tunnollisuuden, sekä oma-aloitteisuuden mukaan. Kaavioon voi merkata mm. itsensä, tavoitteensa, kilpailijat..

Markkinointimix = markkinointikeinojen yhdistelmä.

Markkinointiviestintään kuuluu suhdetoiminta, myynninedistäminen, mainonta ja myynti. Suhdetoimintaa ei suoraan yhdistetä myyntiin, vaan järjestään mm. tapahtumia esim. vietetään iltaa asiakkaiden kanssa. (pr-toiminta)

On ennustettu lehtimainonnan vähentymistä, sillä mainostus siirtyy enemmän internetiin, televisioon ja radioon. Itse kyllä huomaan parhaiten mainokset lukemistani lehdistä, sillä en huomioi mainoksia telkkarissa tai radiossa. Ihmiset käyttävät niin paljon kännykkää nykyaikana, että mobiilimarkkinoinnin kehittäminen ja lisääminen voisi olla hyödyllistä.

Hakukone optimointi = pyritään parantamaan verkkosivun näkyvyyttä hakukoneissa. Maksetaan siitä, että saadaan esim. Googlessa ensimmäisenä näkyvä hakutulos.

Cross-selling = lisämyynti. Esim. myydään polkupyörän lisäksi pyöräilykypärä mukaan.  
Upselling = myydään kalliimpi tuote halvemman sijaan.

Kilpailuetu = asiakkaan arvostama ylivoimaisuus.
Brandi = tuotemerkki = merkkituote. Merkki ei muutu vaikka tuotetta muutetaan.
Segmentointi = valitaan kohderyhmät ja suunnitellaan heille sopiva markkinointitapa.

Markkinoinnin avainasemassa ovat työntekijät. Asiakkaiden tyytyväisyys on lähtökohta. Asiakaspalvelu vaikuttaa asiakkaiden takaisin tuloon. Asiakaspalvelijan tulisi olla aidosti kiinnostunut asiakkaan ongelmasta.

Jälkimarkkinointi = pyritään takaamaan asiakkaan tyytyväisyys vielä kaupanteon jälkeenkin.

maanantai 14. huhtikuuta 2014

Helsinkipäivä/Johan&Nyström





Gardenian jälkeen menimme käymään Uspenskin katedraalilla. Siellä meillä oli omaa aikaa ja katselimme itseksemme paikkoja. Ulkopuolella saimme hyviä ryhmäkuvia hienojen maisemien kanssa.


Ennen Johan&Nyström kahvilaa meillä oli aikaa kiertää Helsingissä ja tietysti ottaa valokuvia :D

Suurenna valokuvaa napsauttamalla sitä.

Kello 14 meidän piti olla Johan&Nyströmissä. Meillä oli tarkoitus kuulla enemmän yrityksestä, mutta harmillisen väärinkäsityksen vuoksi emme sitä kuulleet. Meille oli varattu yläkerta, joka oli oikein kotoisan oloinen. Osa tilasi kahvia, mutta minä en ottanut mitään. Kahvila oli todella suosittu, joten on ihan hyvä jos saavat isomman paikan ja enemmän istumatilaa.

Kahvilan pääpaikka on Tukholmassa, jossa myös kahvi paahdetaan ja josta se sitten tule Suomeen valmiiksi pakattuna ja paahdettuna. Johan&Nyström on ollut 3 vuotta nykyisellä paikallaan ja se on ennemmin Concept store kuin kahvila.

Meillä oli tehtävä arvoida Johan&Nyströmiä:

1. Sijoittaisin Johan&Nyströmin suunnilleen Caffe Nero´sin ja Starbucksin väliin eli wide choice ja comfortable environment kohtien väliin.

2. a) cross-selling: Lisämyyntiä kahvilassa voi tehdä kassalla ehdottamalla mm. kahvin tai teen kanssa jotain leivosta tai keksiä. Johan&Nyströmillä myydään myös kahvia ja teetä kotiin, joten he saavat lisämyyntiä myös siitä.

b) upselling: Esimerkiksi tavallisen kahvin sijaan voi ehdottaa jotain hieman kalliimpaa erikoiskahvia.

3.Johan&Nyströmillä on kotisivujensa lisäksi facebookissa sivut. Facebookissa he päivittävät usein mainoksia ja tapahtumia. Nettisivuilta löytyy paljon erilaista tietoa.

4. Kahvi tulee Johan&Nyströmiin suoraan kahvin tuottajilta, eikä siinä ole muita välikäsiä. Laatu on parempaa ja heidän kahvistaan ei pitäisi tulla vatsa kipeäksi. Kotoisan tunnelman vuoksi kahvila on myös oiva oleskelupaikka.

5. Mielstäni Johan&Nyström ei segmentoi. Kahvilasta löytyy niin monia kahvi ja tee vaihtoehtoja ja asiakkaina käy kaikenlaisia sekä kaikenikäisiä asiakkaita.

6.  a) Ydintuotteena on kahvi.
b) Lisäarvoa kahviin tuo tuoreus ja se, että suurin osa kahvipavuista poimitaan käsin.
c) Imago on mielestäni rento, mutta tyylikäs. Laadukasta kahvia, hyvää palvelua.

Helsinkipäivä/Gardenia

Nyt on pari viikkoa koulua jo takana työharjoittelun jälkeen. Paljon olemme jo kerenneet tekemään ja paljon olisi vielä tehtävää ennen kesän työharjoittelua. Nyt on ehtinyt olla m. ensiapukoulutus (2 päivää), Keskiaikamarkkinat -projektin aloittamista ja tietysti opintomatkamme Helsinkiin.

Nyt Helsingin matkasta sii enemmän:

Lähdimme bussilla koululta kohti Helsinkiä. Ensimmäisenä menimme Gardeniaan http://www.gardenia-helsinki.fi/
Gardeniassa kiersimme Trooppisen puutarhan. Puutarha oli jaettu kahteen osioon, joista toisessa huoneessa oli n. 30 astetta lämmintä ja ilmankosteus oli n. 90 %. Oli hauskaa päästä kokemaan miltä aito trooppinen ilma tuntuu, mutta se alkoi kyllä käydä jo todella tukalaksi kuunnellessa opasta jonkin aikaa. Gardeniassa pidetään myös mm. kokouksia, luentoja ja käsityöpajoja. Ajattelin paikan olevan isompi, mutta kauniiksi tämä pienikin paikka oli tehty.

Meillä oli tosiaankin opas, joka kierrätti meidät ympäri puutarhan. Hän kertoi kasveista ja näytti kuvia niiden kukista ja hedelmistä. Siellä kasvatettiin ainakin papaijaa, banaania ja avokadoa.

Saimme tehtäväksi arvioida opasta:
Tuntui, että opas oli valmistautunut hyvin ja että hän oli miettinyt etukäteen mistä kertoa. Meillä ei kovin pitkään opastukseen ollut aikaa, mutta opas kertoi hyvin tietoa aikatauluun nähden. Välillä oppaasta huomasi kiireen. Hän katseli välillä kelloa ja kiinnitin huomiota siihen, ettei kysymyksille ollut aikaa. Yleensä kun sanotaan, että saa kysyä jos tulee jotain mieleen. Lopuksi opas kuitenkin sanoi, että jos kysyttävää tulee niin voi tulla infosta tai joltain muultakin kysymään.

Opas oli rento ja mukavan oloinen. Hän oli pukeutunut sopivalla tavalla kevyisiin vaatteisiin ja hyviin kenkiin. Hänellä oli taskut näyttelykappaleita ja kuvakortteja varten, mikä oli hyvä. Opas varmisti, että kaikki olivat paikalla ennen opastuksen aloittamista. Hän kertoi hyviä esimerkkejä ja käytti hyödyksi omakohtaisia kokemuksia mm. hedelmän hajusta ja mausta.

Olisin myös halunnut, että heti aluksi olisi sanottu, että kasveja saa kokeilla. Se tuli ilmi vasta bambujen kohdalla, kun opas ketoi milta se tuntuu. Silloinkin joku kysyi, että saako sitä kokeilla. Oli todella hyvä kun saimme opastuksen, sillä ei puutarhasta ja kasveista olisi saanut läheskään niin paljon irti yksin kierrellessä. Olisi ollut mukavaa päästä ja ehtiä myös Japanilaiseen puutarhaan ja ulkopuutarhaan.


Suurenna valokuvaa napsauttamalla sitä.

keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Sales presentation

Prezi 
http://prezi.com/bjevibutnp68/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

1.  So this is mine sales presentation for housewife and for her huspand, who travels a lot for work. They have six years old girl and ten years old son.



3.  They have beach and city holidays on sale
You can book spavacations, cruises, fly and ship packages, trade fair trips, car rentings and skiing packages. You can also buy travel insurances in theirs office.
They have contract prices at the flights allmost to every worlds important places.



4. Five reasons why buy travel from Travel Agency:

1. Individual servise
Travel agent make to you a trip of you dreams. You can count that all travel documents are fine. 

2. Safety
Good travel agent tells you which place is safety to travel and agent also tells you tips how to move in the resort.

3. No stress
You don't need to worry anything but yourself and your baggage. Travel agancy have to help you if something happen. You are not alone because many travel agancy have office all around the world.

4. New experience
Travel agancy can introduce some place which is unknown to you.

5. Prices
Many travel agancy have contract prices so you can have same travel more cheaper.