keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Markkinointia

Eli tässä hieman mieleenjääneitä asioita markkinoinnista:

Tuotantosuuntaisuus = suuntautunut tuotteen valmistukseen.

Koko ajan ollaan menty siihen suuntaan, että kaiken toiminnan lähtökohtana on mitä asiakas haluaa/tarvitsee. Nykyään on jo tärkeää, ettei asiakkaalle vain myydä tuotetta, vaan että asiakas saa arvoa ja hyötyä tuotteesta.

Asemointi = Asetetaan palvelu/tuote kaavioon muiden samankaltaisten kanssa niin voidaan miettiä mitä tuotteelta halutaan ja miten se erottuu muista.

Työntekijää voidaan asemoida esim. kielitaidon, ammattitaidon, tunnollisuuden, sekä oma-aloitteisuuden mukaan. Kaavioon voi merkata mm. itsensä, tavoitteensa, kilpailijat..

Markkinointimix = markkinointikeinojen yhdistelmä.

Markkinointiviestintään kuuluu suhdetoiminta, myynninedistäminen, mainonta ja myynti. Suhdetoimintaa ei suoraan yhdistetä myyntiin, vaan järjestään mm. tapahtumia esim. vietetään iltaa asiakkaiden kanssa. (pr-toiminta)

On ennustettu lehtimainonnan vähentymistä, sillä mainostus siirtyy enemmän internetiin, televisioon ja radioon. Itse kyllä huomaan parhaiten mainokset lukemistani lehdistä, sillä en huomioi mainoksia telkkarissa tai radiossa. Ihmiset käyttävät niin paljon kännykkää nykyaikana, että mobiilimarkkinoinnin kehittäminen ja lisääminen voisi olla hyödyllistä.

Hakukone optimointi = pyritään parantamaan verkkosivun näkyvyyttä hakukoneissa. Maksetaan siitä, että saadaan esim. Googlessa ensimmäisenä näkyvä hakutulos.

Cross-selling = lisämyynti. Esim. myydään polkupyörän lisäksi pyöräilykypärä mukaan.  
Upselling = myydään kalliimpi tuote halvemman sijaan.

Kilpailuetu = asiakkaan arvostama ylivoimaisuus.
Brandi = tuotemerkki = merkkituote. Merkki ei muutu vaikka tuotetta muutetaan.
Segmentointi = valitaan kohderyhmät ja suunnitellaan heille sopiva markkinointitapa.

Markkinoinnin avainasemassa ovat työntekijät. Asiakkaiden tyytyväisyys on lähtökohta. Asiakaspalvelu vaikuttaa asiakkaiden takaisin tuloon. Asiakaspalvelijan tulisi olla aidosti kiinnostunut asiakkaan ongelmasta.

Jälkimarkkinointi = pyritään takaamaan asiakkaan tyytyväisyys vielä kaupanteon jälkeenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti