1. Mitä asetuksessa todetaan tapauksesta, jossa alaikäinen osallistuu matkalle ilman huoltajaa?
10 § Matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ennen matkaa annettava huoltajalle tiedot, joilla alaikäiseen tai hänestä matkakohteessa vastuussa olevaan henkilöön saadaan suoraan yhteys.
2. Minkälaisessa esitteessä matkanjärjestäjän ei tarvitse julkaista yleisiä valmismatkaehtoja, vaikka niitä sovelletaan sopimuksissa?
3 § Ehtoja ei tarvitse julkaista enintään kahdeksansivuisessa esitteessä, jos ehdot ovat muulla tavoin matkustajan saatavilla. Esitteessä on viitattava sovellettaviin yleisiin matkaehtoihin ja mainittava mistä ne voi saada tai missä muussa matkanjärjestäjän esitteessä ehdot ovat julkaistu.
3. Mitä asetus sanoo matkanjärjestäjän tiedotusvelvollisuudesta tilanteesta, jossa sillä ei ole matkakohteessa omaa matkustajaa avustavaa henkilökuntaa?
9 § Matkanjärjestäjän on hyvissä ajoin ennen matkaa ilmoitettava matkanjärjestäjän tai valittäjän paikallisen edustajan nimi, osoite ja puhelinnumero tai tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin voi vaikeuksissa ottaa yhteyttä. Jos edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava miten hän saa yhteyden matkanjärjestäjään tai valittäjään.
4. Matkaesite on yksi matkanjärjestäjän tapa tiedottaa valmismatkasta. Minkä vaatimuksen asetus asettaa esitteen saatavuudesta?
Se on oltava asiakkaan saatavilla
5. Mitä asetus määrää ”pikku printin” käytöstä esitteessä?
2 § Sopimukseen sovellettavat yleiset ehdot on julkaistava esitteessa selkeästi havaittavalla tavalla ja helposti luettavalla kirjasinkoolla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941085
Asetus valmismatkaliikkeistä
1. Kuluttajavirasto määrittelee valmismatkaliikkeelle vakuuden. Mitkä asiakirjat valmismatkaliikkeen on toimitettava kuluttajavirastolle, jotta se voi arvioida vakuuden suuruuden?
3 § Ilmoitukseen on liitettävä ote kaupparekisteristä, sekä harjoitettavaa toimintaa riittävästi kuvaava selvitys valmismatkaliikkeistä.
2. Miten valmismatkaliikkeen harjoittajan on huolehdittava siitä, että matkustajien ennen matkaa suorittamat maksut on helppo tarvittaessa selvittää?
8 § On järjestettävä kirjanpito sellaiseksi, että matkustajien ennen matkalle lähtöään maksamat varausmaksu ja kokonaishinnan loppusuoritukset käyvät ennakkomaksuina ilmi kirjanpidosta.
3. Valmismatkaliikkeen on tehtävä valmismatkaliikerekisteriin ilmoituksia. Milloin ilmoitus katsotaan tehdyksi?
2 § Ilmoitus katsotaan tehdyksi vasta kun säädetty maksu on suoritettu.
4. Valmismatkaliike Eskon Eestinmatkat Oy järjestää valmismatkoja Tallinnaan. Oy:n perimä ennakkomaksu on 10 €/matkustaja. Mistä velvollisuudesta Oy saattaa vapautua? Miten Oy:n on toimittava?
7 § Kuluttajavirasto voi erillisestä hakemuksesta vapauttaa valmismatkaliikkeen harjoittajan vakuudenasettamisvelvollisuudesta kokonaan tai osittain, jos:
- Valmismatkaliiketoiminnassa ei peritä ennakkomaksuja tai ennen matkan päättymistä perittävä maksu on vähäinen
tai
- Valmismatkaan ei sisälly kuljetusta eikä
valmismatkaliikkeen harjoittajan maksukyvyttömyystilanteessa riskiä
matkan keskeytymisestä.
Haettaessa vapautusta
vakuudenasettamisvelvollisuudesta on hakemuksessa ilmoitettava sen
perusteena olevat seikat.
5. Kuluttajavirasto antaa säädettyä maksua vastaan otteita valmismatkaliikerekisteristä. Selvitä netistä mitä ote maksaa.
- 30€
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1995/19950366
Laki valmismatkaliikkeistä
1. Minkälainen rangaistus voidaan antaa henkilölle, joka harjoittaa valmismatkaliikettä asettamatta vakuutta? Entä silloin, jos menettely on ollut törkeä?
Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa tässä tarkoitetun kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon. Jos menettely on ollut törkeää, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, on tuomittava valmismatkaliikerikkomuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
2. Mitä pakkokeinoja kuluttajavirastolla on käytettävissään saadakseen ruotuun valmismatkaliikkeen, joka harjoittaa valmismatkatoimintaa rekisteröitymättä tai vakuudetta?
15 § Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi kieltää asianomaista jatkamasta tällaista toimintaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi asettaa tässä tarkoitetun kiellon tai kehotuksen tehosteeksi uhkasakon.
3. Olet ostanut matkanjärjestäjä X:ltä ”pelkät lennot”, koska haluat järjestää majoituksen kohteessa itse. Kuuluuko matkasi tämän lainsäädännön piiriin? Jos, niin minkä pykälän mukaan kuuluu?
1§ mukaan kuuluu. Valmismatkaliikkeen harjoittamiseen rinnastetaan tässä laissa lentokuljetusten järjestäminen, tarjoaminen tai välittäminen kuluttajille, jos kuljetuksen järjestää, tarjoaa tai välittää muu kuin lentoliikenteen harjoittaja.
4. Mitä tämä laki määrää nimitysten ”matkatoimisto” ja ”valmismatkaliike” käytöstä?
Vain rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja saa käyttää toiminimessään tai muuten toimintaansa osoittamaan nimitystä matkatoimisto tai valmismatkaliike.
5. Valmismatkaliike on joutunut konkurssiin ja matkustajat joutuvat selviytymään kukin oman kykynsä mukaan takaisin kotiinsa. Selvityksissä käy ilmi, että sen vakuudet eivät riitä kattamaan kaikkia lain edellyttämiä suorituksia. Mitkä matkustajien kustannukset tulevat ensin maksuun ja millä perusteella?
12§ Jos vakuus ei riitä kaikkiin 9 §:n 1 momentissa tarkoitettuihin suorituksiin, saatavat maksetaan 9 §:n 1 momentin mukaisessa järjestyksessä.
9§ - Matkustajien paluukuljetuksen, jos sopimukseen on sisältynyt kuljetus
- Matkan peruuntuessa ennen matkan alkamista suoritetun maksun tai matkan keskeytyessä keskeytynyttä matkan osaa vastaavan hinnan korvaamisen kuluttajalle
- Matkustajien majoituksen matkakohteessa paluukuljetukseen asti, jos sopimukseen on sisältynyt majoitus.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080939
Matkailu ja kuluttajansuoja
Kuluttajansuojalaki
1. Kuka on kuluttajansuojalain perusteella kuluttaja?
4§ Kuluttajana pidetään tässä laissa luonnollista henkilöä, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
2. Ohjelmapalveluyritys mainostaa matkailualan aikakauslehdessä elämystuotetta, johon sisältyy tiettyjen asiakasryhmien kannalta terveydellisiä riskejä. Mihin pykälään vedoten voidaan todeta, että mainos on sopimaton?
3§ Jos menettely on suunnattu tietylle kuluttajaryhmälle, menettelyn sopimattomuutta arvioidaan tämän kuluttajaryhmän näkökulmasta. Jos menettely on omiaan heikentämään sellaisten kuluttajien päätöksentekoa, jotka ovat erityisen alttiita vaikuttamiselle ikänsä, vammansa tai herkkäuskoisuutensa vuoksi, ja elinkeinonharjoittajan olisi pitänyt se kohtuudella ymmärtää, menettelyn sopimattomuutta arvioidaan tällaisen kuluttajaryhmän näkökulmasta.
3. Mitä hintaa pitää käyttää vertailukohtana kun alennusprosentteja ilmoitetaan?
11§ Kulutushyödykkeen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi enempää kuin se tosiasiallisesti alittaa elinkeinonharjoittajan aikaisemmin perimän hinnan.
4. Ohjelmapalveluyritykseen hankitaan uusia maastopyöriä niitä myyvästä yrityksestä. Pyörissä vaikuttaisi kuitenkin olevan virheitä. Voiko ohjelmapalveluyritys vedota kuluttajansuojalakiin saadakseen hyvitystä?
1§ Ei voi.
5. Ohjelmapalveluyrityksen johtaja on sitä mieltä, että yrityksen sukellustuote on huomattavasti laadukkaampi kuin kilpailevan yrityksen. Saako johtaja yrityksen esitteessä mainita, että ”kilpailijamme Sukellus syvälle Oy:n sukelluspaikat ovat sumeita eivätkä muutenkaan soveliaita sukeltamiseen, joten teidän kannattaa kääntyä meidän puoleemme halutessanne todellisia sukelluselämyksiä”.
6§ Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038?search[type]=pika&search[pika]=kuluttajansuojalaki
Kuluttajaturvallisuuslaki
1. Ohjelmapalveluyrityksen asiakasryhmä on kahden päivän kelkkasafarilla saaristossa. Säätiedotus lupaa lämpötilan jyrkkää nousua ja jään kestävyyden heikkenemistä. Miten ohjelmapalveluyrittäjän on tilanteessa lain mukaan toimittava?
5§ Toiminnanharjoittajan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle. Toiminnanharjoittajalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot kulutustavarasta ja kuluttajapalvelusta, ja hänen on arvioitava niihin liittyvät riskit.
2. Mikä on elinkeinonharjoittajan keskeinen velvollisuus tämän lain mukaan?
Huolellisuusvelvollisuus, ilmoitusvelvollisuus ja velvollisuus luoda turvallisuusasiakirja.
Tuotevastuulaki
1. Asiakas ajaa mönkijällä päin puuta, jolloin hän loukkasi itseään. Hänen mielestään mönkijän jarruissa oli tekninen vika. Miten hänen pitää tehdä saadakseen korvauksia?
4§ Vahinkoa kärsineen on näytettävä toteen vahinko, tuotteen puutteellinen turvallisuus sekä puutteellisen turvallisuuden ja vahingon välinen syy-yhteys.
Valmismatkalaki
1. Olet Suomen Patu ry:n järjestämällä hiihtovaellusmatkalla Enontekiössä. Matkan hintaan kuuluvat kuljetukset, majoitus, ruokailut ja ohjelmat. Matkan viimeiseksi päiväksi on järjestetty mahdollisuus lumikenkäilyyn Saana-tunturin rinteillä. Reitti on sinulle liian haastava, joten loukkaat jalkasi kivikossa tarpoessasi. Olisit välittömän ensiavun tarpeessa, mutta henkilökunnalla ei ole valmiuksia eikä ensiaputarpeita sinun auttamiseksesi, minkä vuoksi vammasi pahenee. Päästyäsi kotiin otat yhteyden Suomen Patu ry:n saadaksesi korvauksia, koska vammasi vaatii jatkohoitoa olemattoman ensiavun takia. Suomen Patu ry. kiistää korvausvelvollisuutensa vedoten siihen, että he käyttivät lumikenkäilyssä alihankkijaa, jonka puoleen he kehottavat sinua kääntymään. Tyydytkö SP:n vastaukseen? Jos et, niin miksi?
16§ En tyydy. Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.
17§ Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos matkanjärjestäjä on laiminlyönyt 16 §:n mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
2. Olet Kanarialla valmismatkalla. Huoneesi ei vastaa odotuksiasi. Keittiössä ei ole riittävästi astioita ja huone on pienempi kuin oletit. Siivouskaan ei toimi toivomallasi tavalla. Palattuasi Suomeen otat matkanjärjestäjään yhteyttä saadaksesi korvausta. Oletko oikeutettu korvauksiin?
6§ Esitteessä on oltava näkyvillä majoituksen muoto, sijainti, kohdevaltion sääntöjen mukainen luokitus tai muu mukavuustasoa kuvaava selvitys sekä muut pääominaisuudet, kuten saatavilla olevat palvelukset ja huoneen tai huoneiston tyyppi ja varustetaso.
18§ Mutta matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Jos matkakohteessa ei ole matkanjärjestäjän edustajaa, virheilmoitus voidaan tehdä elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan ja jonka suorituksessa virhe ilmenee.
Joten en ole oikeutettu korvauksiin.
3. Mitä tietoja matkanjärjestäjän on annettava sinulle ennen sopimuksen päättämistä?
7§ Matkanjärjestäjän on huolehdittava siitä, että matkustaja saa 6 §:ssä tarkoitetut tiedot sekä 6 a §:ssä tarkoitetut sopimusehdot ennen sopimuksen päättämistä.
6§ Eli sopimusehdot ja matkaesite, josta ilmenee nämä seikat:
- Matkan hinta, hintaan sisältyvät palvelut, mahdolliset erikseen perittävät maksut ja maksuehdot; - matkan kohde tai kiertomatkan kohteet ja matkareitti;
- Matkan kesto päivinä tai viikkoina ja kiertomatkoista myös oleskeluajat eri paikkakunnilla;
- Lähdön ja paluun päivämäärät sekä paikat;
- Kulkuväline, kuljetusmuoto, kuten reitti- tai tilauskuljetus, matkustusluokka ja alustavat aikataulut;
- Majoituksen muoto, sijainti, kohdevaltion sääntöjen mukainen luokitus
tai muu mukavuustasoa kuvaava selvitys sekä muut pääominaisuudet, kuten
saatavilla olevat palvelukset ja huoneen tai huoneiston tyyppi ja
varustetaso;
- Yleiset tiedot Euroopan talousalueeseen
kuuluvien valtioiden kansalaisten tarvitsemista matkustusasiakirjoista
ja niiden hankkimiseen yleensä tarvittavasta ajasta sekä matkaa ja
oleskelua koskevista terveysmääräyksistä;
- Tarve kattaa henkilö- ja esinevahingoista sekä matkan peruuttamisesta koituvat kulut vapaehtoisella matkavakuutuksella;
- Vaaditaanko matkan toteuttamiseen vähimmäismäärä matkustajia ja milloin
matkan mahdollisesta peruuttamisesta vähäisen osanottajamäärän takia
viimeistään ilmoitetaan;
- Onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut valmismatkaliikkeistä annetun lain (939/2008) 9 §:ssä tarkoitetun vakuuden, minkä valtion lain mukaan vakuus on asetettu ja kattaako vakuus tarjotun matkan.
4. Matkanjärjestäjä ilmoittaa matkan varanneelle ja maksaneelle asiakkaalle, että matkan hintaa on nostettava kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Onko matkanjärjestäjällä oikeus korotukseen ja minkä suuruinen korotus voi olla?
14§ Matkanjärjestäjä saa sopimusehdoissa varata itselleen oikeuden korottaa matkan hintaa sopimuksen päättämisen jälkeen, jos matkanjärjestäjä sitoutuu myös alentamaan matkan hintaa vastaavalla perusteella. Hinnan korotus saa perustua ainoastaan:
- Matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutoksiin;
- Matkan kustannuksiin vaikuttavaan valuuttakurssien muutokseen; tai (20.11.1998/850)
- Kuljetuskustannusten muutokseen, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut
vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta
päätettäessä.
Hinnan korotus ei saa olla kustannusten
nousua suurempi. Hintaa on alennettava vähintään kustannusten laskua
vastaavasti. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle
niin pian kuin mahdollista.
Hintaa ei saa korottaa
sovittua matkan alkamispäivää edeltävien 20 päivän aikana.
Matkanjärjestäjällä ei tänä aikana ole myöskään velvollisuutta alentaa
hintaa.
5. a. Miten määritellään valmismatka?
2§ Valmismatkalla tarkoitetaan tässä laissa etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää. Siihen sisältyy
- Kuljetus ja majoitus
tai
- Kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus; tässä tarkoitettuna palveluksena ei pidetä kuljetukseen tai majoitukseen liittyvää oheispalvelusta, kuten ruokailu-, ajanvietto- tai kokousjärjestelyjä, eikä muuta vastaavaa palvelusta, joka ei määräävästi vaikuta kokonaisuuden sisältöön ja hintaan.
5 b. Järjestät kavereillesi shoppailumatkan Tukholmaan toimien myös matkanjohtajana matkalla. Hoidat varaukset ja rahaliikenteen matkatoimistoon päin. Kaverisi suivaantuu kun varaamasi hotelli ei vastannut hänen odotuksiaan. Voiko hän hakea korvauksia valmismatkalain perusteella?
6§ Esitteessä on oltava näkyvillä majoituksen muoto, sijainti, kohdevaltion sääntöjen mukainen luokitus tai muu mukavuustasoa kuvaava selvitys sekä muut pääominaisuudet, kuten saatavilla olevat palvelukset ja huoneen tai huoneiston tyyppi ja varustetaso.
Jos nämä eivät pitäneet paikkaansa, voi valittaa.
6. Tuttavapariskunnat joutuvat ryöstetyiksi kaupunkilomallaan. Toinen pariskunta on tee-se-itse –lomalla ja toinen on ostanut valmismatkan. Miten valmismatkan ostanut pariskunta on paremmassa asemassa hankkiessaan tilanteessa apua?
16§ Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä.
7. Millaisissa tilanteissa saatat olla matkan jälkeen oikeutettu hinnanalennukseen?
21§ Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.
8. Asiakas on ostanut valmismatkan Pariisiin. Lähtö on kolmen päivän päästä. Asiakas saa tietää, että hän ei työesteiden vuoksi pystykään osallistumaan matkalle. Asiakkaan puoliso voisi lähteä matkalle. Millä edellytyksillä puoliso voisi osallistua asiakkaan puolesta matkalle ja miten asiakkaan tulisi toimia?
10§ Matkustajalla on oikeus luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
9. Olet ostanut valmismatkan, johon sisältyy keskeisenä osana suosikkiyhtyeesi konsertti (+lennot+majoitus). Päästyäsi Tukholmaan käy ilmi, että matkanjärjestäjä ei olekaan onnistunut saamaan lippuja kyseiseen konserttiin. Haluat palata Suomeen. Mitä velvollisuuksia matkanjärjestäjällä on sinua kohtaan?
21§ Jos matkustaja purkaa sopimuksen matkan aikana, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.
23§ jos virhe tai vahinko johtuu matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä apunaan käyttämän muun elinkeinonharjoittajan huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvelvollisuudesta matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella.
Hienoa työtä Niina!
VastaaPoista